Grafikon fabule

Pripadam generaciji koju su svim silama pokušavali da ukalupe u jednoobrazno razmišljanje. Jedan od kapitalnih planova na tom putu je bio sistematski sprovođen u osnovnim školama, gde je tokom osam godina, bez izuzetka, đacima kljucano u glavu da se priča razvija tako što ima uvod, razradu i zaključak. I to je to: ni manje, n iviše, ima da bude tako. Kratki pasus na početku, jedan ili dva pasusa razrade (i ne preteruj!) u sredini, a potom jedna ili eventualno dve rečenice na kraju, kao mašnica na misaoni proces koji je doveo do rezultata, a koji najčešće miriši neprijatno.

Može to i drugačije.

Neki pametni ljudi su se opirali kalupima. Iako su, po prirodi stvari, ljudi sa posebnim darom za razvijanje originalne ideje uvek usamljeni na tom putu, jedno (i samo jedno) njima je odvajkada zajedničko: dobijali su po ušima od mediokriteta čiji posao je bio da ih zadrže u ravni mase.

Kurt Vonnegut, jedan od najznačajnijih autora američke moderne književnosti, autor remek-dela “Kolevka za macu” i “Klanica 5“, doživeo je da njegova studija o modelima toka fabule u pričama bude odbijena kao master-rad na univerzitetu zato što, kako ono rekoše, “to izgleda rezultat isuviše zabavnog pristupa”, što bi u kalup-razmišljanju svakog mediokriteta trebalo da znači da je trivijalno, tako nekako. A čovek mrtav ‘ladan objasnio, tako da svako može da shvati, kakve su paralele između Pepeljuge i Novog zaveta. I učinio je to na tako veličanstven način (genijalne stvari su, često, besprekorno jednostavne) da nam preostaje samo da skinemo kapu i pružimo naklon poštovanja.

Isprati link na dnu ovog priloga i prouči infografike… I, ako nije mnogo da zatražim: pročitaj dve gorepomenute knjige.

 

(Via)

1 komentar na temu “Grafikon fabule”

  1. Čitao sam O njegovim knjigama, ali knjige su mi još uvek “za domaći” 🙁 To je jedini razlog što komentarišem isključivo klip, a utisak je čista 10.
    “Isuviše zabavan pristup” je u suštini brilijantno uprošćena istina. Način prezentacije odgovara čoveku potpuno sigurnom u ono što govori. Odmerena doza humora je oružje protiv monotonije. Pažnju slušalaca drži na najvišem nivou i odlično kleše osnovne crte priče u njihovo pamćenje.

Komentari su onemogueni.